onsdag 12 augusti 2009

home sweet home

Har hunnit vara hemma två dagar sedan vi kom från familjeresan i måndags, riktigt trevligt var det.

Vi hade ingen bil med oss denna gång, så det blev en lite mini backpacking resa. Så alla hade en ordentlig ryggsäck att gå omkring med, åtminstone. På torsdagen åkte vi tåg i princip hela dagen, start härifrån Bennäs till Tampere, Byte tåg till Åbo, byte tåg till Åbo Vikingterminal. Tur att man har en pappa som har koll på allt. Viking båten avgick 9 tiden på kvällen.

I Skandinaviens huvudstad ,Stockholm, tillbringade vi tre dagar. Vi kom fram tidigt på morgonen och traskade till Hotellet på Södermalm. Ca 2 km från hamnen. Vi checkade in och åt sedan morgonmål på ett litet fint "morgonmåls cafe". Sedan gick vi genom slussen, Gamla stan till Drottninggatan (en flera km lång shoppinggata) där vi gick nästan hela dagen.

Under Dag 2 åt man himmelskt hotell morgonmål ,som det till seden hör till då man bor på hotell. Denna dag tillbringade vi vara på Djurgården.

Vi gick bl.a på Nordens största Titanic utställning. Det var väldigt intressant ..,och gripande .
Jag har nu fått se äkta saker från Titanic !

Vi gick också en sväng till Junibacken (en sagovärld) och tog Astrid Lindgrens Sagotåg. Resten av dagen gick jag,Mamma och Nicolas på skansen. Jag och Nicken blev bl.a kära i världens minsta apa och Jordekorrar :) Så måste vi ju också besöka allsång på skansen scenen!

Dag 3 i Stockholm gick vi lite på stan, men Viking Gabriella hade avgång kl.17 så vi var inte så länge. Väl på båten var det ju varmt och soligt, som hela resan varit, och man kunde bra sitta och sola på Gabriellas "tak" :) Vid samma hamn fanns också en engelsk lyxkryssnings båt, som det såg väldigt trevlig ut på också. En kryssning skulle inte heller sitta fel. Dock kanske på något mer exotiskt ställen än Östersjön... Hur som helst består kryssningsbåtar av lägenheter istället för hyttar, och en sådan kan man alltså köpa och sen förevigt ha en plats och gå ombord på faryget då det passar en :)

I Helsingfors kom vi i land, lekte turister och tog en riktig sight seeing buss. Vi hann också gå på stan lite före Pendolinot från H:fors gick till Bennäs på otroliga 3 ½ h :o

Stockholm är en otroligt fin stad med sina pitoreska fina gator i gamla stan, och välbyggda system som gör att man lätt kan ta sig fram. Jag älskar tunnelbana. Bara kliva på, och så är man framme på några minuter på nästan precis samma ställe där man ska vara. I Helsingfors är det kullerstens gata där man ska köra bil, det är trångt och ganska förvirrande. Ständigt byggprojekt nånstans och inte lika färgglatt som i Svergie.
Fast man kanske tror att man aldrig ska få lejdo på Stockholm, så blir man nog helt varm och patriotisk då man får höra sin älskade Finlandsvenska på Viking båten igen!

Idag var jag till Kokkola snabbt med Mamma och My, och beställden en kamera vid elgiganten. Den borde komma på måndag :)

Nikon Coolpix s23o, 10 megapixels och touch screen

Och ikväll ska jag till Sarahs med Jennifer och Bea, som jag inte sett på år och dagar!