torsdag 10 september 2009

find the light in your life

Igår hade vi en mörkkväll här vid campuset. Strömmen var nämligen av runt i 5 h. Man är så beroende av elektricitet , alla blir på ett kick superuttråkade när de inte kan vara på datorn, se film, lyssna på musik eller göra läxor. Alla kom bara ut på "gatan" och stojjade i mörkret. Sen kom nån på att sätta upp en bonfire några meter in i skogen, och det gick ju det också. Själv vandrade jag bara omkring med några andra, och det slutade i en cosy evening med annat folk vid Sweden house dayroom. Med levande ljus, allsång, gitarr och kortlekar. Trevligt värre!
Sen blev det birthday kalas vid Denamark house x2. Födelsedagar hör till vardagen här, traditionen säger att födelsedagsbarnet ska kastas i fjorden, men det går ju inte på hösten och vintern. Sång och kaka blir det iallafall.

Idag hade jag lite problem med att veta vilka lektioner jag hade, iochmed att internet inte funkade förrän på eftermiddagen och vi har våra timetables där. Och ännu till, har han som sköter om läsordningen kastat om mina biologi och matte klasser, så det blev ännu mer förvirrande. Jag tror jag vill ha min gamla tillbaks.

Efter skolan prövade jag på en EAC (extra academic) som hetter MOTTAG. Det går ut på att man åker 1 h utanför skolan med buss, till en flyktinganläggning. Där går man omkring och pratar med olika människor för att muntra upp dem. De hade t.ex en våning där alla under 18 bodde. som är själva utan familj. Det var ca 15 afghanska pojkar runt 15-18 år. De hade alla läst norska i några månader, så man kunde nästan problemfritt prata svenska med dem! De var väldigt duktiga!

Nu ska jag läsa på spanskan, Adiós!

5 kommentarer:

Sarah sa...

tu hablas español ? ;))

Melissa sa...

Si, pero sólo un poquito...
;)) i'm learning! skype nån dag?

Anonym sa...

Intressant. Före "Bennäs" tiden cyklade jag och några kamrater till Orvas och spelade volleyboll och drack te med kurdkillar på sommarkvällarna. En barnklubb hade vi också för flyktingbarnen, bakade pannkakor,lekte etc.
Också en intressant tid. H Anita

Melissa sa...

jag vill absolut fortsätta fara till flyktinganläggningen, det kommer nog bli mycket givande! :)Man kan också leka med barn som ibland finns där, och ha engelska undervisning.

Melissa sa...

jag vill absolut fortsätta fara till flyktinganläggningen, det kommer nog bli mycket givande! :)Man kan också leka med barn som ibland finns där, och ha engelska undervisning.