tisdag 6 april 2010

Sista kvällen av påsklovet

Sista kvällen innnan skolan börjar på nytt. Lovet var skönt, även om inte jag fick något riktigt vettigt gjort. Frustrerande, men man får ta nya tag.


På söndag var jag på påskgudstjänst i närmsta staden Dale. Ack en sån liten kyrka! Har aldrig uppskattat Pedersöre kyrka mera. Den är väldigt stor o vacker jämfört med den som vi var i. Gjord i trä och väldigt enkel. Men det var väldigt trevligt under gudstjänsten för det var två barn som blev döpta. Var en annorlunda cermoni än vad jag varit med om förut, eller kan jag bara inte minnas att vi brukar lyfta upp barnet i lejonkungsställning efter att den blivit döpt?



Något som jag inte heller har upplevt för var alla dessa folkdräkter! Många som kom till kyrkan bar sina. En hel släkt på det ena barnets sida bar folkdräkter! Från syskonen till mormor. Och så fina de var! Norrmännen älskar verkligen sitt land och sina folkdräkter. De är minsann finare än våra. Mycket mera smycken på klädseln, och framförallt stilrena matchande färger.









Jämfört med enligt dräktbyrån Brages, Pedersöre....:
vi borde nog ta och designa upp dem lite..


Efter kyrkan hade vi kristna på skolan påskmiddag. Vilken mat vi åt! Har int äti sånt på hela min tid här! (vilket är lite deprimerande..) Mycket afrikanskt tror jag, men ris,kyckling,griskött, chilisås, pasta sallad, fruktsallad, mango smoothie... glass. oj oj
Våren är så gott som här nu, varmare har det blivit. Och det är en månad kvar till 1 year exam håka jag idag!! Oj OJ.


2ndra åringarna är ju just nu mitt uppe i universitetsbeskeden. Vi har skapat en vägg av avvisningbrev, som är rätt så flitigt fylld. Efter vad jag har hört är det ett dåligt år att söka till universitet i år, p.g.a den ekonomiska krisen...

men vi får hoppas att de flesta kommer in någonstans. Min 2ndra åring Anna har blivit accepterad till Brown, och är på väntelistan ti Yale! Nu är det bara den finanisiella som strular lite. Men hoppas att de ska ordna sig.

UWC organistionen har något som heter DAVIS UWC SCHOLAR PROGRAM, det är en lista på ca 100 universitet i USA har gått med att bidra med 10 000 US dollar årligen , om en UWC student slipper in på ett av de här 91 universiteten. Så då har man faktiskt en chans att studera där.Resten av avgifterna betalas förhoppningsvis av universitetet. För jämfört med de flesta universiteten i de nordiska ländrna är de inte gratis i USA.


Här kommer en länk på universiten så att storebror Jesper kan välja ut det bästa för mig ;)



men int vet jag heller om jag vill till USA, har int tänkt så mycket. Sku ju gärna vilja fara annastans också, men det är ju lite med det finansiella...

mera universitets snack en annan gång.
nu ska jag njuta av sista kvällen av påsklovet.

3 kommentarer:

Maria sa...

Om man sko måst skaff fram en folkdräkt åt sig... hör kanske lite till att man borde ha en? ;)

såde btw...
Jag måst bara säg at ja tycker he kommer ti vara jätteintressant att si vart och vad du kommer att studera senare efter UWC! :D

melissa sa...

ja, du borda nogmaia, jag har ju mamms från Socklot jag jär :)
du får gärna komma med förslag om framtiden om du har na!

Carro sa...

Måat no hald me Maria, din framtid e så intressant !!

Usa i all ära, men jag tycker nog att ett Engelskt universitet sku pass bra åt te ;)