måndag 11 januari 2010

Vinterlovet

Vinterlovi har vari och fari nu. Kändes så snabbt, men skönt att vara hemma var det. Dags att börja uppdatera bloggen igen då!

Vi fick alltså Winterbreak den 9 december. Sorligt var det ju att skiljas, men längtan hem var också stor. Vi åkte alltså i två olika gruppen, Bergen people (Bergens flygplats) och Oslo people (Oslo flygplats). Jag åkte till Oslo och fick sitta 10 timmar i en buss innan vi kom fram klockan 5 på morgonen. Så är det när man ska resa i ett bergigt land. En sträcka som hemma skulle ta dubbelt minde timmar blir så lång här.


Sedan spendera vi tiden på flygplatsen till klockan 14, då vi kunde checka in, och så småningom lämna Norge klockan 15. Väl i Helsingfors spendera jag 1 och ½ timme sittande på ett café i väntan på att mitt flyg till kronoby skulle avgå. Riktigt på resande fot kände jag mig.

Så på kvällen var jag hemma i Bennäs igen med familjen, härligt att se dem, och det mesta var sig likt - förutom att det var färre personer i huset. Kändes som man aldrig hade åkt, och ack så skönt det var att få sova i sin egen säng! Men en månad gick ganska snabbt. Rätt som det var ska man åka igen.

Tiden där hemma spenderades genom att SOVA (måste ta ikapp 4 månaders förlorad somn), ÄTA (mammas mat!), se vänner och släktingar, och bara ta det lugnt. Skuggan av hemläxorna gjorde sig påmind hela tiden, som jag sen inte gjorde på lovet. Och lite irriterande var det ju när man kom tillbaka till skolan och inser att ingen rikigt har gjort speciellt mycket på läxfronten. Varför stressade man över det en hel månad?

Lite PG besök hann jag med, mycket shopping (de 5 dagarna före lovet var ganska intensiva), god mat bjuden av fammo och mommo, Wasa Teater var vi på, besök av min rumskamrat Yaomingxin från Kina, Julafton och Nyår firades, mycket tittande på tv blev det också. Resultatet av tv fri vardag i några månader och ett provisoriskt canal+ kort. Hagona på bild. (sah4ra.blogspot.com)



Min co-year Heikka i UWC-USA hann jag också besöka i Seinäjoki. Så roligt att se henne! Nästa gång blir väl på Finska UWC sommarträffen i juni, lång tid tills dess, men tiden har en tendens att rinna en ur händerna här. Ska också bli kul att träffa mina andra co-years från Finland i sommar. Så många olika uppleveser har vi att utbyta! 2 av mina bekanta börjar i skolan i Swaziland nu. Eftersom Swaziland ligger på södra halvklotet i Afrika inleds terminen i Januari. De har ett helt äventyr framför sig!



Det var snabbt om lovet, Trevligt att se er alla där hemma, saknar er

1 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Melissa.
Här kommer en hälsning från Pedersöre. Vi undrar här om ni har lika kallt där om vi har. Vi har haft kring minus tjugo grader och så har det blåst också. Kallt kallt. Vi far till Stholm nästa vecka.
Sköt om dig.
Hälsningar Gitta