torsdag 28 januari 2010

First aid course- klar

Avslutade vår 12 h långa första hjälpen kurs idag, som förhoppningsvis ska leda till ett Röda korset certifikat senare.

Sista dagen var det utvärdering som gällde. Dagen innehöll ett skriftligt prov, och sedan 3 praktiska uppgifter. I grupp skulle man ta hand om ett scenario; blod, våld, kvävningar, hjärtattack, diabetes shock, panik attacker och brutna ben garanterade. Kaos i början, men det är väldigt intressant och spännande när man klarlägger situationen lite.
De andra uppgifterna var också att utvärderas på att göra hjärt och lungräddning, och bandagera skador. Sedan var man klara för denna gång! kanske.
Skolan har ju också ett first aid-team, där man fördjupar sig mera i första hjälpen. Dit intresserade, och de som gjorde bra ifrån sig på testerna kan slippa in i.
Så jag ska försöka söka åtminstone.
Jag fick höra att jag inte gjorde något fel på hjärt och lungräddningen, och jag också gjorde bra i scenariot (och fick en rekomendation för first aid teamet... ?!) Vi ska se hur det går, intressanta dagar var det ju iallafall.

Vi slutade dagen klockan 12 på dagen, så jag har hunnit göra lite läxor idag. Så var min historia klass också till lärarens hus och så på en tecknad film vid namn "Animal farm". Det är en film baserad på en bok, gjord på 40-talet. Historien handlar om hur en bondgård gör uppror mot bonden och börjar driva sin egen farm, vilket sedan leder till en diktatur. Och det är en väldigt tydlig allegori (underton) till Ryska revolutionen. Marx, Lenin och Stalin finns med, men som i form av grisar. ca 1 h lång, rätt så mäktigt, se den om ni har tid! (finns på youtube)

2 dagar skola kvar för den här veckan. Måste börja jobba på min individuella muntliga svenska presentation ! aaaahhaa.

Laila tov (hebreiska), godnatt

0 kommentarer: