tisdag 15 februari 2011

прва помоћ





Serbiens landslag i första hjälpen har återigen varit på besök hit till RCN. De var här i en vecka på träningsläger, som i flera år i rad har lett dem till seger vid Europa mästerskapen! Elevernas roll under deras vistelse här är att spela som aktörer i olika scenarios som är en viktig del i deras träning. Man skådespelar alltså i en scen, där någon olycka har hänt och man har en viss skada. Förra året tyckte jag det var så kul att vara med, så jag valde att vara aktiv i år med. Så veckan som gått har spenderats med drogöverdoser, öppen fraktur, hjärtattack, hyperthermia (nerkylning), elektriska brännskador, panikattack, ormbett och nackskada. Och landslaget hade minsann fullt upp. Vid sista scenariot i måndags hade de utfört 60 olika scenarios! Så träning har de fått.

Roligast för mig var nog att spela personen i panik. Det 10 minuters långa scenariot spenderade jag med att springa omkring, dra i de olika first aid-arna, skrika och pladdra. Mycket underhållande! Jag funderar också mer och mer på om jag ska söka in till akutvårds linjen i vår på Arcada. Känner nog att jag borde ge det en chans, fast det är så svårt att slippa in. Jag vet ju åtminstone att det här är ett område som jag är verkligt intresserad av.

Men nu har alltså landslaget återvänt till Serbien, och vi kan återgå till det normala. Dvs. att jobba. Nästa vecka har förstaåringarna ski-week (det känns som mitt år hade det just!), medan vi andraåringar kommer spendera nästa vecka med att Läsa. För om två veckor så har vi Mock-exam (fake exams) som är till för att träna ens kunskaper före proven i maj.

Bilder av Ingeborg

2 kommentarer:

pappmam sa...

ojdå, vilka fina bilder av de skadade, det ser åtminstone kul ut!

Maria sa...

Ja tror du sko pass riktit bra som akutvårdar! :) (Välkommen tillbaka till Finland och Arcada! ;))