fredag 24 juli 2009

Oh, this boring party

Tänkte att jag nu på allvar skulle börja skriva i min blogg. För i dag är det exakt en månad kvar till Jag, Joni och Matti far till Norge. Och hundra andra co-years.

Satt just och läste igenom forumet på uwc.fi, där det har diskuterats och fantiserats om United World College organisationen och alla dess skolor . Vilket år det har varit. Fullt av drömmar... och ansökningspapper. Jag kan bara tacka min studiehandledare, utan henne tror jag inte min ansökning hade blivit så bra som det blev!
Känns ännu rätt så otroligt att detta faktiskt händer - av 120 sökanden i Finland var jag en av de 12 som får den här möjligheten att studera 2 års utomlands med , i mitt fall, människor från över 70 länder! När jag läste igenom forumet slog det mig vilken tur jag hade. Och vilken ära det här är. Det fanns så många som verkligen ville ha detta stipendium, men bara ett fåtal kunde få det. De kunde ha blivit någon annan, men jag har fick chansen. Och jag ska försöka göra det bästa av det!

Hela sommaren har jag levt i nån sorts självförnekning, men nu vill jag verkligen ge mig av! Se lite mera av världen.
Och till det tror jag UWC är perfekt för. När jag fick reda att jag slapp till Norge var jag först lite besviken. "Bara till Norge"? Men nu inser jag att det egentligen inte spelar nån roll. Runtom kring en finns världen, i form av människor från olika länder med olika kulturer. Var skolan ligger är irrelvant.

UWC står alltså för United World Colleges är en organisation bestående av 12 olika skolor som grundar sig på den tyska pedagogen Kurt Hahns ideologi, där ungdomar i gymnasieåldern från olika delar av världen lever lär tillsammans under två intensiva år. Huvudmålet är att främja samförstånd och förebygga fördomar.

I Finland ska man gå första året i gymnasiet/IB skola för att kunna söka. Finlands UWC förening gav iår stipendier till Kanada,Indien,Italien,Norge,Swaziland,USA, Wales och Costa rica.

Där var lite om UWC.
Sådär annars var jag igår på Veronica Maggio, som spelade vid After eight i Jakobstad. Hon var jätte bra live tycker jag!

0 kommentarer: