lördag 4 december 2010

reality


Jag hinner skriva ett inlägg nu före jag tar natten, utpumpad efter en mycket händelserik dag.
Idag var D-Day, eller SAT day. Folk frågar; How was the SAT test? Jag svarar "it's over." Gick nu inte så galant precis, men några poäng har jag väl fått. Läste ju heller inte så mycket. Men det är ju lite knepigt att lära sig sin livslånga mattekurs på nån vecka. Vet inte änns om jag har möjlighet att ta testet igen, så för stunden är det lika bra att inte tänka på.

Men det mest ironiska var nog att vi hade brandalarm natten
före testet, som jag var väldigt nervös för. Och ingen vanlig firedrill, nej denna gång var det på riktigt! Klockan 3 på natten gick alarmet igång, och först när man vakan av alarmet trodde man att nån hade kokat nått på campuset, eller att det bara var en drill. Efter viss förvirring i rummet om vi kan gå tillbaka till sängen, eftersom inget händer och ingen kommer och "väcker upp" oss, så hör vi hysteriska rop "Alla ut, NU! Det är på riktigt!"

Fastän man borde bli rädd, så kopplades allt av. Jag antar att jag är en sån person som kan handla även under stress, så då hjälpte vi till att snabbt få upp hela huset.
Väl ute kände och på språng mot kantinan kände man röklukten, eller mera stanken. Vi fick senare veta att i ett av husen, i Finland House, hade en kudde, stor soffkudde, bränts sönder av ett batteri i Dayroom-et. I Kantinan satt vi, 200 elever, i
våra pyjamasen i väntan på att få veta nått och på att få gå tillbaka till våra rum. Efter en timme fick vi tillsist gå tillbaka, och på vägen så såg man 10 norska brandmän och den brända soffkudden som skapat så mycket problem. Men det var inte mycket kvar av den.

Alla fick sova i sina rum förutom de som bodde i Finland Hou
se. De fick spendera sin natt sovande i auditoriumet. Väldigt surt för de som hade SAT, de fick nog inte mycket sömn, när jag, som ändå fick sova i min egen säng, hade svårt att somna. Och de som tog SAT från FH fick också skriva det 4 timmars långa testet i det som sovit med.

Efter natten, och förmiddagens händelser hade vi Chr
istmas dinner och Christmas Show. Maten är ju ingen höjdare, billigt ska det vara (fast kållåda fick jag äta) , men det är trevligt att klä upp sig och ta kort. Nu i kväll hade vi också showen, trevlig men lite för lång. Och i morgon blir det en ny en, en riktig dansshow som en grupp av dansare satt upp och övat intensivt för. Ska bli spännande att se. Och sen snart, snart är jag på finsk mark igen!

6 kommentarer:

pappmamm sa...

de var ju en händelserik natt! skönt att det inte blev mera än en dyna som förstördes,de kunde ju ha gått värre när husen är så nära varandra. Skönt för dig att ha SAT över, nu kan du tänka på ngt annat, det är ju bara ngn dag kvar för er, till lovet, ni har väl inte mycket mera i prov/test väg? eller? vi ses snart!

melissa sa...

jo, vi hade nog riktigt tur! Jag har några uppgifter som jag sku vila få gjort före jag far, men så borde jag se om vad jag ska ta med mig hem också...

Julia sa...

Heej!

Vill börja med att säga att jag verkligen gillar din blogg!:D Inspirerar mig jätte mkt! Jag önskar att jag kom in nästa år på UWC då jag funderar på att söka:P Men undrar hur många aktiviteter och stuff du gjorde innan? Det är ju viktigt att man har fritidsintressen och engagerar sig. Jag vet inte riktigt vad jag skulle kunna tänkas göra! Går på Natur sprint på gymnasiet (Sverige) och där har man inte så mycket fritid som inte blir avsatt till läxor. Ändå så tränar jag cheerleading 2 ggr i veckan, dans 2 ggr och pianolektion en gång, och då kan jag säga att all annan tid går åt till läxor! Tror du att man kanske kan skriva till UNICEF och hjälpa till där eller något liknande? Andra förslag? Men samtidigt vill jag ju inte att skolan blir lidande... Jag behöver verkligen råd om hur jag ska göra! Hur gjorde du? Blir jätte stressad när jag tänker på det här... Och jag måste ju börja med något nu, så att det ska synas att jag bryr mig. Hjälp! Vet inte vad/hur jag ska göra... Jätte tacksam om du kunde hjälpa mig:( Karmar Julia

melissa sa...

Hej Julia! vad kul att höra att du läser min blogg. Och vad glad jag blir av att du funderar på att söka till UWC! gör det, utan tvekan! det förlorar du inget på! För mig låter det som du redan sysslar med rätt så mycket, med både cheerleading, piano och dans! plus att det indikerar att du är en väldigt kreativ person. Om det finns nån UNICEF bas nära var du bor, visst, koll in det. Kolla också runt i din kommun och närbygd, om det finns något du kan hjälpa till med där. Communityservice är något som de värderar i UWC. Något jag själv nämnde var att jag drog en teaterkurs för barn via kommunen, och jag nämnde också kurser jag tagit del av samt läger och sommarjobb jag haft. Kom ihåg att inte bara nämna det som du gör just nu, men att berätta om olika erfarenheter också! och kom ihåg, stressa inte, det viktigaste är att du visar passion över det som du redan håller på med och det som intresserar dig, inte att du försöker visa upp dig med långa listor på dina bragder.
Hoppas det här hjälpte, och hör av dig om du vill veta mera om UWC!
Lycka till med ansökningen!

Julia sa...

Tack så jätte mycket!:D Jätte snällt att du tog dig tid att svara:) Ja, kreativ är jag nog allt. Hm, kan man nämna allt man gjort tidigare?:O Även fast man inte gör det nu? När man konfirmerade sig var man ju lite på läger och sådant,och hjälpte till. Tror du att man kan nämna det? Att man varit på en livräddningskurs i skolan? Lite knepigt det här tycker jag;P Jag ska vara Cheerleading tränare till ett lag nästa termin, tror du att det skulle vara värt att nämna? Tack så mycket!:D Kram Julia

melissa sa...

jo, nämn sånt som du har gjort tidigare, men inte alltför långt tillbaka. Men nämn absolut vad du gjorde på lägret och kursen o sånt! visst är de lite knepigt att fylla i, men det är bra träning att göra sånt här :)
har du mera frågor, o vill ha snabbare svar, kan du nå mig lättast på nc09mhag@stud.rcnuwc.no eller på facebook!
Ha de bra!