fredag 5 mars 2010

Nová složka

Vi har fått alla våra skolbyggander tillbaka nu! SÅ skönt, trodde aldrig förr att jag kunde uppskatta klassrum så mycket. Svenska klassrumet med dess soffor är tillbaka, matematik med smart boarden, biologirummet med teleskop, datasalen .

Här snöar det otroligt mycket också. Vi som trodde att våren var på väg snart. Vi är ju ändå belägna vid golfströmmen så. Men nejdå. Har snöat mer än en dag isträck nu.

I måndags hade vi vårt första EE möte - Extended essay. Alla IB elver måste göra eftersökningar i ett självvalt ämne och skriva en 4000 ords essay om det: Noga, specifict och formellt. Alla är skräckslagna, och själv har jag ingen aning om vad jag vill skriva i. Val av ämna måste vi göra i slutet av mars. Jag vet att jag åtminstone ska skriva i endera svenska, historia eller Human Rights. Måste börja tänka på allvar.

Jag är också med i en grupp som ska sätta upp "pjäsen" vagina monologues i samband med kvinnodagen. Det är en sammling verkliga berättelser från kvinnor.
Sök på youtube, vagina monologues - väldig häftigt och underhållande.
Men ,jag trodde inte vi skulle ha visning så snart, är lite borta med tiden. Jag tror vi har föreställning på onsdag! Och har inte börjat öva på vad jag ska säga ännu. Vilket är vääääldigt mycket.

Så hade vi vetenskaps projekt dag i ondags. Endast för elever i biologi, fysik eller kemi.
Man kunde välja mellan att ta vattenprover från fjorden och undersöka oljan i det, eller bygga konstruktioner av spaghetti som skulle hålla åtminstone 500 g. Jag valde spaghetti.

Så tillsammans med Jakub (Tjeckien) och Mitch (Kanada) byggde vi 3 octahydroner på varandra, och vi vann faktiskt! Såklart då man har Jakub med sin superhjärna. Själv var jag väl mest bara moraliskt stöd.


Mitch och Jakub.





Hans Peter (Danmark) fick posera inför kameran.

vil du have mig til at åbne køleskabet, så det ser bedre?



det urartade sig. Kniv vs limpistol

Mitch Steele.


Veta ni att Nokias förra VD, och som gjor företagi berömd, gick på Untied World Colleges of Atlantic , i Wales? hääftigt

Adrian ,från Ungern sitter här i rummet och skyper på Yaos daotor. Försöker höra om jag känner igen några finska ord i ungerska. Inte så lyckat så här långt.


Så fortsätter fredagskvällen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Häftigt! h. Mamma

Maria P:son aka nimppi sa...

Hede spagettigrejen såg inveckla ut... :P

men va roligt att du ska vara me i en teaterpjäs! Hede sko jag vila si, måst koll upp på Youtube va he er ni sysslar me egentligen! ;)

melissa sa...

jo, som du kanski førstar så var he he int jag som kom på e :) men ha vart ganksa ståtlig, och han hald 1kg! tænk he. med några pinna spaghetti .
Jo, koll på youtube, och sæg vad du tycker!
å jag vill skype nangang med de å! har du en dator na ænnu?
:P

Maria sa...

Jå, ja har no en dator, men he finns int na ljud på den! x) men ja måst fara ti carros naagang å så får vi "skypa" alla tre! :D